Succesvolle bedrijven focussen op uniek aanbod

Tijdens een eendaags Focusseminar op Business Universiteit Nyenrode gaf managementgoeroe Michael Porter aan dat concurreren op 'de beste zijn' de grootste fout is die bedrijven kunnen maken qua strategie. Succesvolle ondernemingen blijven de concurrentie voor dank zij hun unieke aanbod (unique value proposition).

Uit een onderzoek van adviesbureau Berenschot onder de aanwezige CEO's en managers van gerenommeerde bedrijven blijkt echter dat de helft van hen het 'beste product(kwaliteit)' nog als belangrijkste concurrentievoordeel ziet. Ook gaf 46 procent van hen aan 'onvoldoende tijd te nemen' voor het daadwerkelijk bepalen en formuleren van de strategie.


Succesfactor

Het formuleren van de strategie noemt Porter een tijdrovend, maar noodzakelijk proces en het hebben ervan een belangrijke succesfactor. Dit om te kunnen concurreren op basis van een uniek aanbod en de concurrentie- en innovatiestrijd niet te verliezen. Paul Pietersma, managing director bij Berenschot, onderschrijft dit. "Het is hoog tijd dat bedrijven in Nederland zich afvragen wat hun unieke waardepropositie is," zegt hij. "Als ze alleen maar op beste product concurreren, wordt de prijs het onderscheidende element. En dat leidt tot steeds lagere prijzen."

Strategieformulering

Als andere onderscheidende factoren noemden de geïnterviewden 'service' en 'merk & imago' (beide 41 procent). 'Innovatie' of 'de breedte van het assortiment' (beide 30 procent 'innovatie' (68 procent), gevolgd door 'human capital/talent' (49 procent) en 'branding/imago' (30 procent). Tot slot gaf 32 procent aan de strategie 'onvoldoende door te vertalen' naar concrete acties. "Onbegrijpelijk in deze tijd van internationalisatie, waarin strategieformulering belangrijker is dan ooit," aldus Pietersma