Nerds doen het in de winkel

Zoals de meeste consumenten doen early adopters met een technologie fixatie, in de volksmond ook wel nerds genoemd, online onderzoek naar nieuwe producten voor ze tot aankoop overgaan. Het product kopen ze in vele gevallen nog steeds in de winkel, zo blijkt uit het “Technology influencers and consumer electronics retail” rapport van de Consumers Electronics Association en CNET. 

 
De technologie influentials besteden per aankoop zo'n acht uur aan onderzoeken, in vergelijking met 3,5 uur bij de doorsnee Amerikaanse volwassene. Maar dat ze zoveel tijd online doorbrengen om hun aankoop voor te bereiden leidt dus niet automatisch tot een online transactie. De influentials lopen gemiddeld zo'n twee jaar voor op de rest van de bevolking wat betreft trends en geven bijna twee keer zoveel geld uit aan gadgets.
Hun informatie halen ze vooral van sites met professionele product besprekingen (91 procent), de website van de producenten (62 procent), websites van handelaars (58 procent) en discussiegroepen of internetfora (47 procent).
Wie online koopt doet dit vooral omdat het makkelijk is prijzen te vergelijken (91 procent), er een grotere keuze aan producten is (86 procent) en de prijzen online gewoonlijk lager zijn (79 procent). 52 procent vermijdt liever het menselijk contact met de winkelbediende en bestelt daarom via de computer. Toch biedt kopen in een echte winkel volgens de meeste techneuten een instant gratificatie die bij online shoppen ontbreekt.